PELANCARAN KEMPEN “EXPERIENCE PENANG” DI PUSAT BANDARAYA KUALA LUMPUR

Assalammualaikum dan Salam Sejahtera

Aktiviti pelancongan dalam negara makin hari makin rancak dan kian pulih, terima kasih pada Rakyat Malaysia yg bertanggungjawab dgn bervaksin.

Pulau Pinang merupakan Negeri di Semenanjung Malaysia yang dikurniakan tempat² tarikan pelancong yang sangat menarik.  

Pulau Pinang juga merupakan syurga buat mereka yg suka makan makan, sebab disini semua makanan nya sangat ohsem dan memang sedap.







Oleh yg demikian pihak Pelancongan Pulau Pinang giat mempromosikan dan akan melancarkan Kempen " Experiencing Penang" pada awal Disember ini.

Kempen "Experience Penang" bertujuan untuk memacu pengunjung domestik dan antarabangsa ke pantainya dengan pengalaman memperkaya yang tidak berkesudahan dan menampilkan lokasi di seluruh pulau dan tanah besar yang pasti memuaskan hati semua orang. 


Pulau Pinang satu anugerah Tuhan yg sangat indah dengan tarikan yang luar biasa, daripada dua tapak yang ditetapkan UNESCO iaitu Tapak Warisan Dunia UNESCO George Town dan Rizab Biosfera UNESCO Bukit Bendera,  Pulau Pinang yang baru diiktiraf, seni jalanan yang unik, makanan jalanan yang legenda, hutan hujan dara berusia 130 juta tahun  , dan kepelbagaian landskap semula jadi bukit dan pantai yang menjadikan Pulau Pinang sebagai salah satu destinasi paling ikonik di dunia.


Ia dapat menggalakkan pelawat menemui permata percutian tersembunyi di negeri ini yang sama menakjubkan di pulau dan Seberang Perai. Pulau Pinang selain Pulau Utama,  'Other Side of the Island, Teluk Bahang dan Balik Pulau' mereka dan 'Opposite Side of the Island, Seberang Perai' juga mempunyai banyak tarikan yang boleh memperkaya pengalaman pengunjung di negeri hebat yang menakjubkan ini.  


Semua ini adalah selaras dengan aspirasi Pulau Pinang untuk menjadi destinasi pelancongan yang terulung, mampan dan pelbagai seperti yang digariskan dalam Pelan Induk Pelancongan Pulau Pinang dan wawasan Pulau Pinang 2030 untuk mencipta pelbagai produk pelancongan berkualiti di seluruh pulau dan tanah besar. 


Selain daripada iklan dan risalah, kempen ini disokong oleh promosi dan tawaran bernilai untuk wang di tapak web kempen, Penang Travel Deals


Pelawat boleh menyemak imbas tawaran menarik seperti Tawaran Hotel Terbaik, Tawaran Tarikan Terbaik,  Pakej Pelancongan Terbaik, Tawaran Perjalanan Penting Terbaik, Produk Pulau Pinang Terbaik, Tawaran Bawa Pulang/Penghantaran Terbaik, serta Tawaran Perkahwinan Terbaik.  


Promosi ini menawarkan pengunjung pengalaman yang berbeza dan penjimatan yang besar untuk penginapan, tarikan dan lawatan.  Selain itu, kempen “Experience Penang” juga dipaparkan pada platform e-dagang seperti Klook dan Shopee dengan promosi berterusan sehingga akhir tahun, menawarkan pakej pelancongan yang menarik. 


YB Yeoh Soon Hin, EXCO Pelancongan dan Ekonomi Kreatif Negeri Pulau Pinang berkata, "Kempen "Experience Penang" adalah langkah penting untuk kita ambil untuk membina semula pelancongan dengan menarik lebih ramai pelancong domestik melawat Pulau Pinang. 


Syukurlah, pengunjung masih  berminat untuk melawat Pulau Pinang walaupun wabak itu mungkin menyebabkan rakyat Malaysia lebih berhati-hati dengan tempat yang sesak.


Tinjauan baru-baru ini oleh platform tempahan pelancongan dalam talian mendedahkan bahawa rakyat Malaysia masih berminat dengan tempat pelancongan domestik yang terkenal, dan Pulau Pinang adalah salah satu daripada lima teratas paling ramai  destinasi yang ditempah. 


Ini kerana persekitaran bandar Pulau Pinang menawarkan semua pemandangan dan bunyi kehidupan kontemporari sambil mengekalkan daya tarikan sejarahnya.

 
Walaupun Pulau Pinang kekal sebagai destinasi pelancongan yang popular, kita mesti terus menambah baik dan mencipta produk pelancongan baharu untuk dilihat dan diterokai oleh pengunjung supaya mereka dapat menghabiskan lebih banyak hari di Pulau Pinang.  


Sebagai contoh, daripada menginap selama dua hari satu malam, pelancong boleh memilih untuk tinggal selama tiga hari dua malam – atau mungkin lebih – untuk menerokai Balik Pulau, Teluk Bahang, dan Seberang Perai. Kawasan desa Balik Pulau yang menawan menyediakan pelbagai khazanah untuk pencinta alam, dari pantai terpencil ke rumah kampung tradisional, ladang, perkampungan nelayan, ladang haiwan dan sawah padi.  




Pengunjung boleh melihat ke hadapan untuk menikmati perjalanan yang indah melalui landskap luar bandar yang tenang di Balik Pulau dengan berbasikal dan meneroka industri rakyat kampung, ladang, ladang dan pantai mengikut rentak mereka sendiri.






Teluk Bahang menonjol sebagai taman permainan unik untuk naturalis dan pengembaraan.  Kawasan Perhutanan di Teluk Bahang adalah rumah kepada rangkaian tarikan ekopelancongan moden seperti Boulder Valley Glamping, Tropical Spice Garden, Taman Tema ESCAPE dan Entopia by Penang Butterfly Farm.  





Mereka yang ingin keluar dari hidupan bandar tanpa mengorbankan keselesaan moden boleh berbuat demikian di Boulder Valley Glamping, sebuah syurga mewah yang terletak di dalam hutan hujan Teluk Bahang. 


Tempat glamping menawarkan penginapan mewah dengan bilik mandi (en suite) dan peluang yang tidak ternilai untuk bangun dengan bunyi kicauan burung atau meringkuk di bawah bintang di tepi unggun api pada waktu malam.  


Pengunjung juga boleh menyerikan jadual perjalanan yang penuh dengan alam semula jadi di Tropical Spice Garden, di mana mereka boleh bersiar-siar di bawah pokok pala yang menjulang tinggi dan berehat di tepi kolam yang indah dengan teratai air terapung dan ikan koi berenang.  






Mereka yang dalam misi untuk melihat dua keajaiban buatan manusia dari senarai baldi "7 Keajaiban Dunia Pulau Pinang" mereka boleh menuju ke Taman Tema ESCAPE dan Entopia by Penang Butterfly Farm. 


Gelongsor air terpanjang di dunia dengan gelaran Rekod Dunia Guinness di Taman Tema ESCAPE menjanjikan tunggangan kegembiraan selama empat minit yang mendebarkan yang berzigzag melalui hutan semula jadi dan kanopi pokok serta membentang sepanjang 1,111 meter.  





Sementara itu, tempat perlindungan rama-rama dan serangga tropika pertama di dunia — Entopia by Penang Butterfly Farm ialah tempat dimana kira-kira 15,000 rama-rama terbang bebas berkibar dan terbang!  Entopia by Penang Butterfly Farm juga mempunyai pusat penemuan dalaman yang menampilkan dua tingkat pameran dan aktiviti pembelajaran, membolehkan pelawat meneroka sendiri dunia invertebrata melalui pelbagai stesen pendidikan interaktif.

 
Terdapat juga banyak permata tersembunyi untuk ditemui di Seberang Perai, iaitu Butterworth Art Walk, Pulau Aman, Taman Rimba Bukit Mertajam, Frog Hill, dan Kampong Agong.  Pengunjung boleh menyusuri lorong kecil di Jalan Bagan Luar yang dikenali sebagai Butterworth Art Walk.






Mural dan pemasangan yang menarik perhatian berfungsi sebagai latar belakang berwarna-warni untuk ops foto sambil mendidik pengunjung tentang ekonomi dan sejarah pertanian tanah besar.  





Sementara itu, pulau terpencil Pulau Aman menawarkan ketenangan dan pemandangan indah kepada pengunjung, berkat bot nelayan yang berwarna-warni, tapak bersejarah, pantai yang indah, dan hidangan makanan laut yang pelbagai.  






Selain itu, terdapat juga aktiviti menarik untuk mereka yang sukakan cabaran seperti berkayak, memancing, meredah hutan, berkhemah dan banyak lagi di Pulau Aman.


Pengunjung juga boleh pergi ke Taman Rimba Bukit Mertajam, yang terkenal dengan pokok mengkundur gergasi yang dianggarkan berusia lebih 80 tahun.  Pokok itu sangat besar pada akar tunjangnya  ia memerlukan kira-kira 20 orang berganding tangan untuk mengelilinginya.  


Mereka yang gemar merakam gambar Instagram mesti singgah di Kampung Agong di Penaga.  Terletak di Bakar Kapur di Penaga, pokok kelapa taman tema luar bandar, sawah padi, rumah kayu tradisional dan piano sedia Instagram, buaian dan sarang gergasi telah populor di media sosial sejak 2018, menjadikannya berbaloi untuk memandu selama sejam dari Pulau Pinang.  


Sementara itu, Frog Hill  (juga dikenali sebagai Bukit Katak) ialah tempat kegemaran para naturalis dan pepijat yang gemar dan digelar sebagai jawapan Pulau Pinang kepada Jiuzhaigou yang terkenal di China.  


Terletak hanya dalam jarak pemanduan yang singkat dari Kampung Agong, Frog Hill menjanjikan pengunjung pemandangan dramatik kolam berwarna biru kehijauan dan sesekali melihat kerbau liar yang berkubang di dalam air. 




Sudah tentu, perjalanan anda ke Pulau Pinang tidak lengkap tanpa melawat dua tapak yang ditetapkan UNESCO.  Pulau Pinang adalah satu-satunya di semenanjung yang mempunyai dua tapak UNESCO.  Tapak Warisan Dunia UNESCO George Town dan Rizab Biosfera UNESCO Bukit Bendera, Pulau Pinang yang baru diiktiraf.  






Paling penting, disebabkan jarak pusat bandar yang berdekatan dengan bukit-bukit, seseorang boleh menikmati pendakian pagi melalui hutan hujan purba Bukit Pulau Pinang dan menghabiskan sepanjang hari berendam dalam pesona dunia lama George Town Tapak Warisan Dunia UNESCO .







Dengan begitu banyak tempat menarik untuk diterokai di seluruh Pulau Pinang, dan ditambah dengan diskaun dan tawaran menarik di bawah kempen ini, harapnya ramai lagi Rakyat Malaysia untuk datang menemui destinasi pelancongan yang terkenal di dunia berdekatan pada percutian akhir tahun ini .


Pelancaran Kempen Yang akan berlangsung pada 14 Disember ini bertempat di Ritz Carlton Kuala Lumpur untuk mempromosikan negeri ini sebagai destinasi pilihan dan memacu industri pelancongannya.


Majlis itu akan dipengerusikan oleh EXCO Pelancongan dan Ekonomi Kreatif Negeri Pulau Pinang YB Yeoh Soon Hin, yang juga mengetuai Pelancongan Negeri Pulau Pinang, bersama Encik Ooi Chok Yan, Ketua Pegawai Eksekutif Penang Global Tourism. 



Post a Comment

1 Comments

  1. penang memang best
    jom pergi..hehehe
    lapar pula tengok gambar makanan

    ReplyDelete