" Everything is Ohsem "

Friday, 15 May 2020

Mudahnya Bayar Zakat Online

Assalammualaikum dan Salam Sejahtera






Sekejap saja kan kita dah masuk ke 10 malam terakhir Ramadan, rasa seperti semalam je mula puasa.


Sememangnya Ramadan pada tahun ni sangat lain dari kebiasaan disebabkan Pandemic Covid 19, namun ianya tidak menghalang kita untuk kekal beribadah kepada Allah SWT.

Dan dibulan yang Mulia ini Umat Islam diwajibkan menunaikan Zakat Fitrah


"Daripada Ibnu Umar bahawa Nabi S.A.W memfardhukan zakat fitrah dalam bulan Ramadan ke atas setiap manusia Muslim (tidak kira hamba atau merdeka, lelaki atau perempuan, kecil atau besar) yang dikeluarkan sebanyak segantang tamar atau makanan ruji. (Riwayat Bukhari dan Muslim)"


Ramai yang bertanya, macam mana nak bayar Zakat jika kita tidak berakad dengan Amil Zakat, yalah sekarang kan bahaya untuk keluar rumah.


Mengikut pandangan Mazhab Imam Syafi’e, wajib berniat di dalam hati dan tidak disyaratkan dengan kata-kata seperti contoh “Ini Zakat harta” walaupun tanpa berniat fardhu, ini kerana membayar zakat merupakan suatu kewajipan. (Lihat: al-Fiqh al-Islami wa Adillatuhu, 3/1811)


Imam Nawawi berpendapat sedekah sama hukumnya dengan hadiah, dan ia tidak memerlukan lafaz ijab dan qabul. Cukup sekadar penyerahan dan penerimaan barang dan pendapat ini merupakan pendapat yang sahih di dalam mazhab Imam Syafi’e serta telah di naqalkan oleh fuqaha’ mazhab muta’akhirin. (Lihat: Raudah al-Thalibin,5/365-366).


Lihat Juga : Zakat Fitrah ikut Nilai Beras


Mudahnya Bayar Zakat Online

Dengan kemajuan Teknologi yang semakin hari semakin pesat, hampir kesemua urusan boleh dilakukan secara atas Talian dan Zakat tidak terkecuali.








Pelbagai platform boleh digunakan untul kita membayar zakat fitrah.

1. EZakatpay

Hanya duduk di rumah, anda bantu kami untuk salurkan kepada mereka yang memerlukan. Zakat anda, manfaat buat lapan golongan asnaf!

TUNAIKAN ZAKAT ANDA SECARA ONLINE melalui EZakatpay:  https://fpx.zakatselangor.com.my
 
Ibadah selesai, tanggungjawab tertunai!




i - Layari Zakat Selangor
ii - Isi Butiran Penuh Lengkap dan klik "Bayar Sekarang".
iii - Kaedah Pembayaran FPX (online Banking) atau JomPay.
iv - Buat Pembayaran Penuh
v - Simpan Resit

2. Aplikasi E Wallet

kalau korang jenis yg lagi mesra dengan applikasi Ewallet, korang boleh jugak bayar melalui apps seperti; Boost dan GoPayz.





3. Perbankang Internet

Bagi yang lebih selesa bayar guna internet banking mcm aku, korang juga boleh bayar zakat guna Maybank2u, CIMB Clicks

i - Maybank2u


kadar zakat fitrah bagi Negeri Selangor adalah RM7

ii - CIMB Clicks





 
Dengan tersedianya pelbagai platform bayaran zakat diatas talian, maka tidak ada alasan untuk kita sukar menunaikan Zakat Fitrah.






Platform social media Lembaga Zakat Selangor;






Labels

  • (1)
  • (1)
  • (1)
  • (1)
  • (1)