" Everything is Ohsem "

Wednesday, 18 March 2020

Taman Negeri Kenaboi - Permata Tersembunyi Negeri Sembilan

Assalammualaikum dan Salam Sejahtera

"Kembali Kepada Fitrah"

Itulah Tema ataupun Slogan kami untuk Program kali ini, dimana tiba masanya untuk kita bersatu dengan alam semula jadi seketika.





"Hutan Hijau Jalan Berbukit"
"Hati Tenang Damai Terasa"
"Seronok Bersama Bermain Rakit"
"Hutan Indah Peliharalah Bersama"


Satu pengalaman yang cukup indah dan berharga buat aku, bila dapat bersatu dengan alam semula jadi yang indah dah damai.

Baru² ni aku ada sertai Fam Trip ke Taman Negeri Kenaboi, Negeri Sembilan, Anjuran Jabatan Perhutanan Negeri Sembilan.

Seramai 35 peserta dengan penglibatan 4 buah negara luar iaitu dari Indonesia, Filipina, Korea, Jepun serta media tempatan, terdiri daripada RTM, para blogger dan influencer dalam Fam Trip kali ini.

Serius aku pertama kali dengar nama Taman Negeri ni, walaupun aku mmg Jenis yang suka lakukan aktiviti luar trekking dan hiking. Tak menjangkakan apa² yang luar biasa ada kat situ.


Anggappan aku meleset sejurus saja sampai kat situ...aku dihidangkan dengan keindahan bunyi unggas² hutan yang merdu yang sangat meriah seakan ada konsert serangga dan burung²..sangat menakjubkan.


Suasana tapak Perkhemahan Yang sangat indah, berhampiran aliran air terjun menjadikan suasana lebih indah dan tenang.





Kami tidur didalam khemah yang disediakan oleh Taman Negeri, tapi korang boleh jugak dan digalakkan bawa khemah sendiri untuk faktor keselesaan dan kebersihan. Fuhhh nasib baik memamg dah biasa tidur dalam khemah, jadi bukanlah satu masalah bagi aku.

Khemah dekat dengan air sungai jadi memang seronok lah nak mandi, best giler.




Lembaga Pelancongan NS telah meluluskan peruntukan sebanyak RM 80,000 buat pertama kalinya untuk perancangan dan penubuhan Santuari Ikan Kenaboi bermula tahun ini.


Selaras dengan hasrat penubuhan santuari ikan Kenaboi, sebanyak 2,000 benih ikan lampam sungai dan terbol telah dilepaskan bersama Tn. Hj. Saleh Awaludin (Pengarah Perhutanan NS) dan En. Halimi Abu Hanip (Pengarah Perikanan NS) sebagai simbolik kerjasama erat antara dua agensi bagi merealisasikan hasrat murni ini.









Kami menyelusuri anak sungai yang cantik sepanjang perjalanan untuk ketempat pelepasan 2000 anak ikan pada hari itu....sangat seronok... ohsem ohsem ohsem.





Taman Negeri Kenaboi ni dibuka untuk pelawat dan beroperasi seperti berikut

Waktu Operasi : 8 am - 5 pm
Dibuka Setiap Hari Termasuk Hari Cuti

Bayaran Masuk : RM5
Tapak Khemah : RM5

Fasiliti: Infrastruktur sedia ada di Taman Negeri Kenaboi adalah Pejabat Pentadbiran, asrama, kuarters, dewan terbuka, dewan taklimat, kantin, bilik doa, jambatan, tandas dan tandas.

Untuk Dorm Bayaran hanya RM15 setiap orang maksimum 20 orang dengan Harga RM300.


Boleh Hubungi Pegawai Taman Negeri

Puan Nina (Pen. Pengarah Taman Negeri)
013 - 346 7967

Tom - (Ranger Hutan)
013 614 8044





Digalakkan untuk booking terlebih dahulu bagi mengelakkan kekecewaan tapak khemah penuh. Sebab kat sini maksimum pax boleh tampung hanya 100 orang.


"Unggas Merdu Halwa Telingaku"
"Sejuknya Sungai Menusuk ke Kalbu"
"Kenaboi Indah Damai Selalu"
"Peliharalah Ia Untuk Anak Cucu"



Labels

  • (1)
  • (1)
  • (1)
  • (1)
  • (1)